تعطیلی مدارس و نگرانی خانوادههای مشهدی از گیمنتها
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۱۴۲۹۷
مرتضی اسکافی نوغانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:خانوادهها به طور دایم با این اتحادیه تماس گرفته و نگرانی خود را نسبت به حضور فرزندانشان در گیمنتها اعلام میکنند.
وی اضافه کرد: به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا هم اینک تمامیشهربازیهای روبسته و روباز در مشهد تعطیل شده لذا مراجعه دانش آموزان به گیم نتها افزایش یافته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رییس اتحادیه صنف محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی مشهد با بیان این که این اتحادیه به منظور پیشگیری از بیماری کرونا صنوف زیرمجموعه خود را ملزم به رعایت دقیقتر موارد بهداشتی کرده است افزود: صاحبان گیم نتها موظف هستند هر روز محل و لوازم موجود را گندزدایی و ضدعفونی کنند مواد شست و شو دهنده را در دسترس مشتریان قرار دهند و از ورود افراد دارای علایم سرماخوردگی به محل خودداری کنند.
اسکافی گفت: برخی از صاحبان گیم نتها از رعایت موارد بهداشتی در محل کسب خود عکس و فیلم تهیه کرده و به اتحادیه ارسال کردهاند.
وی ادامه داد: دانش آموزان ساکن در مناطق برخوردار شهر مشهد به دلیل جلوگیری خانوادههایشان از حضور آنان در گیم نتها کمتر به این مراکز مراجعه می کنند اما در این ایام مراجعه دانش آموزان در سایر مراکز گیم نت مستقر در شهر زیاد است.
رییس اتحادیه صنف محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی مشهد به خانوادهها هشدار داد که به منظور پیشگیری از شیوع کرونا از حضور فرزندان خود در گیمنتها( مراکز بازی رایانهای) غیرمجاز در سطح شهر اجتناب کنند.
اسکافی افزود: ۴۵۰ مرکز گیم نت مجاز در مشهد از این اتحادیه پروانه کسب دارند و ۱۰۰ مرکز که به طور عمده در مناطق سه، چهار، پنج، شش و هفت شهرداری مشهد مستقر هستند غیرمجازند.
وی اضافه کرد: اتحادیه صنف محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی اخطارهای لازم را به این ۱۰۰ مرکز داده است تا نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام کنند اما در شرایط کنونی با توجه به ابلاغیه اتاق اصناف مشهد مبنی بر خودداری از رفت و آمدهای بی مورد، تا بعد از فروردین ماه سال آینده نمیتوان نسبت به مهر و موم یا ساماندهی آنها اقدام کرد.
رییس اتحادیه صنف محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی مشهد گفت: خانوادهها در صورت مشاهده گیم نتهایی که فاقد پروانه کسب و شناسه صنفی هستند و موارد بهداشتی را رعایت نمیکنند مراتب را با تماس با شماره ۳۱۷۳۰ اطلاع دهند تا به آن رسیدگی شود.
برچسبها کرونا شهرداری مشهد مشهد اصناف پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارشهامنبع: ایرنا
کلیدواژه: کرونا شهرداری مشهد مشهد اصناف کرونا شهرداری مشهد مشهد اصناف اتحادیه صنف محصولات فرهنگی بازی و سرگرمی خانواده ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۴۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا ترکی استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در یادداشتی درباره اختلاف نظرها درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه نوشت: «تعطیلات هفتگی در دنیا و در میان مذاهب مختلف موضوعی هویتی و نمادی تمدنی است. چنانکه میدانیم، در جوامع یهودی «شنبه» روز تعطیل است و یهودیان اگر بخواهند روزی را، بهجز شنبه، تعطیل کنند، روز قبل از شنبه، یعنی «جمعه» را تعطیل میکنند. شنبه براساس اساطیر یهودی روزی است که خداوند از آفرینش فارغ شد و به استراحت پرداخت.
مسیحیان نیز که میراثدار آیین مهر هستند، و روز «یکشنبه» را که روز خورشید است روز مقدّس خود میشمارند، اگر بخواهند روز دیگری را تعطیل کنند، روز قبل از آن یعنی شنبه را بر تعطیلات هفتگی میافزایند.
هیچکدام از پیروان این مذاهب هرگز روز بعد از روز آیینی خود را بهعنوان روز تعطیل برنگزیدهاند، چون این اقدام روز مقدس آنان را به حاشیه میبرد و از میزان اهمیت نمادهای فرهنگی و تمدنی آنان میکاهد، لذا هرگز دیده نشده که یهودیان روزهای «شنبه و یکشنبه» و مسیحیان روزهای «یکشنبه و دوشنبه» را بهعنوان تعطیلات هفتگی بپذیرند.
روز تعطیل و جشن هفتگی مسلمانان هم، براساس متون و اسناد و سنت مقدس اسلامی روز «جمعه» است. روز جمعه چون روز اجتماع و جشن مسلمانان بوده، آن را در عربی جمعه، بهمعنی روز اجتماع و در زبان فارسی «آدینه» بهمعنی روز جشن و سرور نامیدهاند.
مردم ایران معمولاً روز پنجشنبه را به برگزاری آیینهای خاصی چون زیارت اهل قبور و رفتوآمدهای خانوادگی و امثال آن میپردازند.
بنابرآنچه گذشت تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنت فرهنگی، تاریخی و تمدنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه میراند و تمدن ایرانی ـ اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران میکشاند.
اخیراً شاهد جوسازیهای رسانهای شدیدی برای حذف تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هستیم. بهانه طرفداران شنبه به جای پنجشنبه پارهای منافع اقتصادی و همگامی با تعطیلات جهانی و در واقع تن دادن به هنجارهای جهانیسازی است. این زمزمه نغمهای است بدآهنگ و ناموافق با سنت تاریخی مسلمانان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حرکتی است نسنجیده و خام، زیرا هماهنگی با تجارت و تعطیلات جهانی که تنها به بخشی از شرکتها و بازرگانان ایرانی ربط دارد، هرگز اقتضا نمیکند تعطیلات ملی بیش از هشتادوچند میلیون ایرانی که براساس سنتهای کهن و اصیل شکل گرفته، دستخوش تغییری مخرّب واقع شود. برای رفع این مشکل کافی است بخشهای مرتبط با تجارت خارجی را، در حد لازم و ضروری، در وزارتخانهها و بخشهای اقتصادی در روزهای پنجشنبه فعال نگهداریم.
سروده تازه محمدرضا ترکی برای مردم غزه؛ سرقت سیاهی از کلاف گیسوی زنان، قتلعام خواب کودکاناین استدلال که برخی، یا بیشتر کشورهای عربی چنین تغییری را در تعطیلات هفتگی کشورشان اعمال کردهاند هم استدلال کاملی نیست، زیرا این کشورها الگوی ما نیستند و اگر بنا باشد ما در همهجا پاجای پای آنها بگذاریم، باید تقویممان را هم، مثل آنها، به میلادی تبدیل کنیم و...!
و سرانجام، موضوع تعطیلات هفتگی امری صرفاً اقتصادی نیست که چند انجمن اقتصادی بتوانند درباره آن ابراز نظر کنند و بخواهند بر اساس جوسازی و تبلیغات رسانهای سرنوشت آن را رقم بزنند. اساساً موضوعات فرهنگی در حوزه درک و تخصص این انجمنها و محافل نیست. چنین تغییراتی دارای ابعاد و دامنههای تاریخی و تمدنی و فرهنگی ریشهدار است.
انتهای پیام/